Wednesday, August 13, 2008

Ett försök till saklighet

Den här månaden hoppar jag på köpstoppstrenden, både som ett ifrågasättande av konsumtion-är-detsamma-som-identitet-kulturen, och för att få översikt över min ekonomi. Hur mkt pengar går åt till saker som jag egentligen inte behöver?

Har läst många bloggar om köpstopp och flera gånger tyckt att en månad låter så lite. När det nu gäller mitt eget vanebrytande känns månaden plötsligt ovanligt lång... För att använda ett norsk uttryck så: jag mötte mig själv i dörren.

Men vad innebär då att behöva? Det jag tänker låta innefattas av köpstoppet är: matlagning, kläder, elektronikprylar, populärkultur, inredning. Det jag tillåter mig själv att köpa under den här månaden är mat och dryck att förtära i hemmet, hygienartiklar, biljetter till transport (månadskortet till jobbet t ex...) och medicin/läkarvård. Inträdesavgifter till kulturarrangemang tänker jag dock inte låta innefattas av köpstoppet (dvs teater, konserter, konstutställningar osv).

Låt experimentet börja... 12/8-12/9.

1 comment:

Anonymous said...

jag funderar på att testa att bara få köpa secondhand, i kläder och inredning då. hm, skulle också behöva ett bestämt datum med köpstopp.