Sunday, July 15, 2007

midsommarhelgen

my i vigelandsparken

vera var här under midsommarhelgen. fredagen efter jobbet gick jag direkt till busshållplatsen och hämtade henne. det regnade och vi skulle egentligen på festmiddag, men den hade blivit inställd. så vi gick till affären och köpte färsk pasta, färsk basilika, färska grönsaker och gick hem och lagade och gick hem och lagade en vegetarisk pastarätt. sen dela på en flaska argentinskt rödvin och prata-prata-prata. vi skulle åkt in och festat egentligen, men fastnade i samtal. så länge sen vi sågs, båda har vi på ngt sätt hunnit bli vuxna. hon på sitt sätt, och jag på mitt. men ändå kändes det som en påminnelse av min barndomskänsla, av min vänskapliga barndomskärlek. jag fick fina födelsedagspresenter (hållvänlig tekopp, tufft kineskiskt te, och grönt jasminete) och har varit lätt teberoende sen dess. på lördagen åkte vi in och shoppade åt vera. parfym, body shop, presenter. gick in i ett snofsigt varuhus som jag aldrig varit på och fikade på två olika fika. kaffe latte it is, igen och igen. jag kommer inte ihåg vad vi pratade om, men kändes som att vi avhandlade all världens ämnen.

på söndagen åkte vi till vigelandsparken och såg på konsten. tredje gången gillt för mig, men jag upphör aldrig att förundras. går inte riktigt att förklara. som ett stort utomhusmuseum i sten och brons, skapat av en person. skulpturerna känns lite som antikens grekland med sina grovhuggna kroppar. vi gick dit och insöp atmosfären, tog bilder och gick sen vidare ut på stadens gator.


hittade ett kafé med en tuff fondtapet som skrek 70-tal och åt en brieostmacka. den var lite torr men det gjorde ingenting. det var atmosfären som gjorde det. veras jesus-sandaler mot den bruna skinnsoffan fångade min uppmärksamhet.

efter fikapausen en promenad på en och en halv timme, från majorstua till grünnerlökka.

det var en fin helg.

1 comment:

Anonymous said...

det var en fin helg... en helg att minnas... och att du lägger upp bilderna på din blogg.. att jag får vara en del... bara det känns som en komplimang. jag gillar dig my, gillar dig mycket. och du kan tro jag ser fram emot den tionde, nästa lilla weekend trip till en My och ett Oslo.. och den här gången ska det dansas!!