Monday, March 5, 2007

vintern dör

vintern har börjat avta. det vita snötäcket är numera förvandlat till en hård, grå isplatta. man kan se det ihopknycklade gräset under. utanför mitt fönster längtar björkarna efter att låta saven stiga. inte riktigt ännu.

molnen vet inte om de ska släppa ifrån sig vatten eller snö. barnen på dagis måste börja ha regnkläder, kommer in med våta händer, rinnande näsor och röda kinder. torkskåpet mullrar dagarna i ända.

vintern har börjat avta, våren inte börjat riktigt ännu. himlen är fortfarande grå, molnen är fortfarande tunga. men dagarna ljusnar så sakteliga och jag märker att det är inte längre mörkt varken till eller från jobbet.

och jag sitter vid skrivbordet och skriver och räknar. läser diagram och försöker förstå systemet som ligger bakom den här världen, och de värdena vi styrs av. hela min vägg är täckt med fönster och jag ser snö och regn falla om vartannat. de längtande björkarnas skär med skarpa konturer genom den vita himlen. jag går ut i köket, sätter på vatten till min urbana kaffelatte. dricker ur vita porslinsmuggar utan handtag, rör med teskedar med långa skaft.

när blev man vuxen? idag vaknade jag och insåg att det är mindre än en vecka till löning, och jag har pengar kvar på banken. vaknade och insåg att tiden innan jobb räckte till att både duscha och äta frukost. det ena ger det andra liksom. kassabok, sunda matvanor, sömn på regelbundna tider, träning.

tiden då det var självklart att jag var en fuck-up är över. och jag klarade det alldeles själv.

2 comments:

Anonymous said...

Fint bygge!

I brist på dumma och fåniga ord så får det duga.

Anonymous said...

är allt över nu?